Navigations
+Follow Instagram Twitter Dashboard
The little symphonies of life
A personal blog by nana ♥
Home

One Day
 
Friday 18 April 2014 

Assalamualaikum dan selamat malam .
Sengaja update blog tengah tengah malam macam ni . Bukan ada orang baca , paling paling pun hanya dua tiga orang . Entah kenapa , hati ini rasa nak meraung . Rasa nak menangis . Ini semua secara tiba tiba . 

Dua tiga hari fikiran aku asyik melayang . Bukan melayang sebab aku tak boleh fokus dengan apa yang aku belajar . Tapi melayang sebab memikirkan nasib dan hari hari aku yang akan datang . Aku sendiri tidak tahu nak luahkan macam mana . Dah lama aku fikirkan perkara ini , sebenarnya . Dan aku mesti fikirkan ini .
Aku selalu terfikir ,
" Bagaimana hidup aku suatu hari nanti tanpa ayah dan ibu ? Tiada lagi ketawa . Tiada lagi senyuman ibu ayah . Tiada lagi kata kata cemburu daripada ibu . Tiada lagi tempat bermanja . Tiada lagi panggilan adik daripada ayah . TIada lagi kata kata semangat daripada ibu ayah . "
Dan aku sentiasa tanya kat diri aku ,
" Adakah aku dah bersedia kehilangan mereka pada bila bila masa ? Adakah aku dah bersedia teruskan hidup aku tanpa ibu ayah ? Adakah aku mampu tahan rindu aku jika ibu ayah tiada di dunia ini , suatu hari nanti ? Adakah aku mampu mengukir senyuman lagi jika mereka pergi meniggalkan aku buat selamanya ? "
Jawapan yang aku temui buat persoalan dalam diri aku , TIDAK *menagis teresak esak*

Aku belum bersedia untuk kehilangan ibu ayah . Aku masih memerlukan mereka sehingga aku dah capai hajat mereka . Sehingga aku rasa aku dah mampu buat ibu ayah bangga dengan kejayaan aku dan aku dah jadi anak yang berguna , solehah kepada mereka . Sehingga ayah ibu dah bergelar Haji Roosnan dan Hajjah Noraida . Sehingga aku dah bersedia lepaskan ibu ayah dalam keadaan tenang dan gembira . Sehinnga aku tempuh hidup aku dengan tenang walaupun ibu ayah dah tiada depan mata aku . Ya , buat masa sekarang aku belum bersedia untuk semua dugaan ini . Aku masih memerlukan ibu ayah untuk terus menyokong aku .

Barangkali ada sesetengah orang kata aku sedang memikirkan sesuatu yang mengarut . Tapi percayalah , kita sebagai anak kena fikirkan perkara perkara seperti ini . Bukannya mendoakan untuk ibu ayah pergi awal meninggalkan dunia . Aku sendiri tak pernah putus putus mendoakan kesejahteraan mereka . Dan aku berharap biarlah aku pergi bersama sama ibu ayah meninggalkan dunia yang sementara ini . Sikit pun tak berdetik kat hati aku , mendoakan yang bukan bukan buat ibu ayah . 

Andai kata ibu ayah pergi meninggalkan aku di dunia sementara ini , aku pasti merindui semuanya . 
Siapa yang akan buat videocall kalau bukan ayah ? Siapa yang akan pujuk aku dikala aku menangis seorang diri kalau bukan ibu ayah ? Siapa yang akan memberi kata kata semangat dikala aku berputus kalau bukan mereka ? Siapa yang akan panggil aku adik kalau bukan ayah ? Siapa yang akan masakkan makanan kegemaran aku kalau bukan ibu ? Siapa yang akan melayan kerenah dan gedik aku kalau bukan ibu ayah ? Siapa yang akan risaukan kesihatan aku kalau bukan ibu ayah ? Siapa ? Siapa ? 

Andai ibu ayah tiada di hadapan mata aku suatu hari nanti , tiada ibu ayah lain yang boleh gantikan kasih sayang mereka . Tiada ibu ayah lain yang boleh layan kerenah dan kegedikkan aku . Tiada ibu ayah lain yang boleh merasai kerinduan aku tanpa aku ungkapkan . Tiada ibu ayah lain yang boleh layan aku seperti kawan . Ibu ayah sangat berbeza dengan ibu ayah kat luar sana . Walaupun mereka tak kaya mana , tapi mereka kaya dengan kasih sayang . Dan mereka curahkan kepada anak anak mereka ini . Lokek sikit pun tiada . Aku adalah manusia paling beruntung . 


Percayalah aku bukanlah anak yang pandai . Tapi aku hanya anak yang perlukan usaha untuk buat ibu ayah bangga dengan aku . Lihat mereka sen=nyum dan mendengar mereka ketawa , itu sudah menjadi cukup buat aku . Itu adalah kebahagiaan aku . Sekian .

Salam sayang , nana .




Labels:



Copyright ©.Layout by:Evangelista. Navigation thingy by Wanaseoby . All rights reserved.